Het Begrip schoolmoeheid:

Het begrip schoolmoeheid gaat gepaard met verschillende kenmerken.

 

Er zijn leerlingen die voornamelijk bezig zijn met hun cijfers. Dat wil zeggen dat deze leerlingen enkel met hun diploma bezig zijn en deze ook zo snel mogelijk willen behalen. Hun drijfveer om te studeren is enkel om goede punten te kunnen behalen en dus niet uit interesse voor de studierichting. Het gebrek aan interesse kan komen door de leerstof niet aansluit bij de interessevelden van de leerling en daardoor hun motivatie sterk afneemt.  

  

Na opzoekwerk en uit observaties in de praktijk kunnen we concluderen dat er leerlingen zijn die afwijkend gedrag gaan vertonen omdat ze schoolmoe zijn. Deze leerlingen gaan niet graag naar school of ze zien er het nut niet van in. Hier zien we bijvoorbeeld de spijbelaars. Wanneer je niet graag naar school gaat is het stellen van storend gedrag een logisch gevolg hiervan. Hoe meer leerlingen er in een klas storend gedrag vertonen hoe minder leerlingen er nog gemotiveerd zijn om de lessen op een aandachtige manier te volgen. Spijbelen komt breder aan bod bij de gevolgen van schoolmoeheid.

 

Ook de leerkracht kan een belangrijke rol hebben. Er wordt opgemerkt dat leerlingen zich verschillend gaan gedragen naar gelang welke leerkracht ze voor de klas hebben staan. Het is niet enkel het overbrengen van theorie dat telt de leerlingen in kwestie willen zich ook gehoord voelen. Vaak blijven leerlingen toch naar school gaan door bepaalde leerkrachten. Verder in dit eindwerk, op pagina 19, staat er een duidelijkere omschrijving over de rol die de leerkracht hierin kan spelen.   

 

Schoolmoeheid kan ook een symptoom zijn van een dieperliggende problematiek. Als leerlingen problemen hebben buiten de school zal dit effect hebben op hun schoolse prestaties. Ze zullen minder geconcentreerd zijn en de motivatie om te presenteren valt tijdelijk of blijvend weg. Dit kan bij voorbeeld een verontrustende opvoedingssituatie zijn.

 

Voorbeeldcasus
Anes Is een jongen afkomstig uit Kosovo.

Hij verblijft met het gehele gezin in het Fedasil. Het gezin heeft onlangs een negatief advies gekregen, dit wil zeggen dat ze niet erkend worden als vluchteling. Ze gaan hiervoor wel in beroep en er zal een tweede ‘uitspraak’ volgen, dit kan enkele maanden tot jaren duren. Er speelt heel wat onzekerheid bij Anes Hij voelt zich erg verantwoordelijk voor zijn gezin. Hierdoor was Anes veel afwezig op school. Door de problematiek die zich voordoet was zijn motivatie voor school weg en zag hij deze niet meer als prioriteit.  

 

Er zijn ook jongeren die te maken hebben met het ‘het falen’ op school. Dit verwijst naar de vroegtijdige schoolverlaters en het feit dat de school nauwelijks kan aansporen op schoolse activiteiten. Dit kunnen de leerlingen zijn die vaak wegdromen in de klas of hun lessen en taken verwaarlozen. Wat zijn nu die vroegtijdige schoolverlaters? Onder vroegtijdige schoolverlaters zien we de leerlingen die niet langer leerplichtig zijn met andere woorden diegene die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt. Jongeren die de school verlaten zonder het behalen van een secundair diploma.